10 goede redenen om te lopen

Run!

Het zal u niets verbazen dat lopen de meest beoefende sport ter wereld is. De een loopt om er zich lekker bij te voelen, de ander om wat kilootjes kwijt te raken. Iedereen heeft zo een reden om de loopschoenen aan te trekken. We hebben hier enkele goede redenen op een rijtje gezet om NU met lopen te beginnen.

1.Meeste effect
Hardlopen is de meest efficiënte manier om hart en bloedvaten in een optimale conditie te brengen. Dertig minuten lopen per dag, vier keer per week, zorgt binnen de kortst mogelijke termijn voor een uitstekende fitheid.

2.Makkelijk toegankelijk
Hardlopen is de meest toegankelijke manier sporten. Waar je ook woont of bent, goede parkoersen zijn vrijwel altijd voorhanden. Je hoeft niet op zoek naar een sportschool of een massa sportmaterialen mee te nemen.

3.Niet duur
Hardlopen is goedkoop en eenvoudig te leren. Je hebt goede schoenen nodig, behoorlijke kleding en verder eigenlijk niets. Iedereen weet hoe je moet hardlopen, en informatie over training is gemakkelijk te vinden.

4.Ontspanning
Hardlopen is de best mogelijke methode om te ontspannen. Dertig minuten hardlopen doet wonderen tegen de op het werk of thuis opgelopen stress. Het feit dat u getrouwd bent, een paar jonge kinderen en een baan hebt, betekent nog niet dat u geen tijd vrij kan maken om te lopen. Juist u heeft tijd voor u zelf nodig om even alleen te zijn en te ontspannen. Een lichte ontspannen training is daar uitermate geschikt voor.

5.Afvallen
Hardlopen is een perfect onderdeel van elk afslankprogramma. Er zijn slechts weinig activiteiten te bedenken die sneller calorieën verbranden.

6.Flexibel
Hardlopen is een heel flexibele manier van trainen. Je kunt te allen tijde in je eigen tempo lopen, met of zonder gezelschap, en op elk moment van de dag.

7.Hart- en vaatziekten
Regelmatig lopen is een van de beste manieren om hart- en vaatziekten te voorkomen. Op deze manier kunt u uw bloeddruk en rustpols verlagen, uw ‘goede cholesterol' (HDL) verhogen en op een gezond lichaamsgewicht blijven.

8.Sterke botten
Spieren trekken tijdens de inspanning aan de botten, waardoor er meer botweefsel wordt aangemaakt. Dit is een belangrijk gegeven in de strijd tegen botontkalking, die dus het beste kan worden tegengegaan door veel te sporten en gezond te eten.

9.Ieder niveau
Wedstrijden zijn niet alleen voorbehouden aan prestatiegerichte lopers. Er zijn heel veel evenementen waar het sociale aspect hoog in het vaandel staat. Overal in het land worden wel trimlopen georganiseerd waar gezelligheid belangrijker is dan de uiteindelijke prestatie. In elke regio en bijna elk weekeinde is wel een loop te vinden. Ook loopgroepen en verenigingen zijn gemakkelijk te vinden.

10.Gezonde huid
Lopen geeft u een gezonde huid. Volgens dermatologen bevordert lopen de bloedcirculatie naar de huid waardoor afvalstoffen sneller worden afgevoerd. Het vermindert ook de hoeveelheid onderhuids vetweefsel.

Bron: Runningcenter.be